VI kroków do sukcesu- model pracy w coachingu
Modelem, który wykorzystuję w coachingu jest matryca nierozpoznań (Mellor, Schiff, 1975), a dokładnie, uproszczona jej forma zaproponowana przez Julie Hay (2007, 2010) VI Kroków do sukcesu.
Mellor i Schift (1975) definiują nierozpoznania (ang. discounting) w następujący sposób: „osoba, która jest w nierozpoznaniu, wierzy albo zachowuje się tak, jak gdyby pewne aspekty siebie, innych ludzi, albo sytuacji posiadały mniejszą wartość (znaczenie) niż jest to w rzeczywistości”. Celem nierozpoznań jest utrzymywanie określonego punktu widzenia, przekonań dotyczących siebie i świata. Nierozpoznaniom towarzyszy wyolbrzymienie, które odnosi się do przerysowania jakichś aspektów rzeczywistości, a minimalizowania czy niezauważania innych.
Nierozpoznania można diagnozować poprzez uchwycenie momentu pojawienia się któregoś z czterech rodzajów zachowań pasywnych u naszych klientów (Stewart, Joines, 2016):
- Nie robienie niczego– w obliczu problemu jednostka przestaje działać, nie dąży do rozwiązania. Takie zachowanie wynika z nierozpoznania własnych możliwości i zasobów. W przypadku menadżera może objawiać się niereagowaniem na pojawiające się sytuacje trudne, niepodejmowaniem decyzji w sprawach ważnych, niereagowaniem na pojawiające się zespole konflikty. Przyczyną jest najczęściej przekonanie, że nie ma wystarczających umiejętności, aby to zrobić dobrze.
- Nadadaptacja– jest właściwa dla jednostek, które nadmiernie przystosowują się do sytuacji poprzez robienie więcej aniżeli się od nich oczekuje. W przypadku menadżera może to być niedelegowanie zadań i wykonywanie wszystkiego samemu. Jest to również przyjmowanie nierealistycznych celów od swoich przełożonych. Nierozpoznanie w tym przypadku nadal dotyczy zasobów jednostki, która nie ocenia ich zgodnie z rzeczywistością i przez to je przeszacowuje. Dostosowuje możliwości do wyimaginowanych oczekiwań innych osób.
- Pobudzenie- charakteryzuje jednostki, które nie rozpoznają własnych możliwości działania w danej sytuacji. Zamiast zatem rozwiązać problem, angażują się w czynności zastępcze, które w żaden sposób nie pomagają w danej sytuacji, a czasem nawet mogą jej zaszkodzić. W przypadku menadżera może to być poświęcanie czasu na układanie dokumentów wg dat podczas kiedy otrzymał nierealne do wykonania cele. Innymi zachowaniami zastępczymi są: kompulsywne jedzenie, ćwiczenie, obgryzanie paznokci, gryzienie długopisów, przebieranie nogami, etc.
- Samoutrudnianie lub przemoc– samoutrudnienie może i często przyjmuje formę dolegliwości psychosomatycznych, ale może również przejawiać się w innych zachowaniach, których celem jest sabotowanie rozwiązania pojawiającego się problemu. Przykładem samoutrudnienia w przypadku menadżera może być np. sytuacja w której ma do zrealizowania bardzo wysokie plany sprzedażowe wraz ze swoim zespołem i nagle zaczyna poważnie chorować, albo zapomina wysłać przygotowywanej oferty dla kluczowego klienta. Przemoc natomiast związana jest z mechanizmem przeniesionej agresji i u menadżera może wyrażać się agresywnymi zachowaniami w stosunku do swoich podwładnych, którzy nie są w stanie wykonać narzuconych im, zbyt wysokich celów sprzedażowych.
Tworząc matrycę nierozpoznań, autorzy (Mellor, Schift, 1975) określili trzy główne kategorie wg których klasyfikowane są nierozpoznania:
- Obszaru (ja, inni, sytuacja)- odnosi się do sytuacji w której jednostka nie rozpoznaje własnych możliwości, możliwości innych, albo elementów sytuacji, które pozwoliłyby jej na rozwiązanie zaistniałego problemu.
- Typu (bodziec, problem, możliwości)- jednostka nie zauważa bodźca, problemu albo możliwości działania w danej sytuacji
- Poziomu (istnienie, znaczenie, możliwość zmiany, zdolności osoby)- jednostka może nie zauważać istnienia bodźca, problemu lub możliwości rozwiązania; może również nie zauważać ich znaczenia, możliwości zmiany albo zdolności własnych lub innej osoby do rozwiązania sytuacji.
Matryca nierozpoznań została stworzona na potrzeby psychoterapii i ponieważ w większości odnosi się do rozwiązywania problemów, może okazać się mało skuteczna w pracy z menadżerami nad rozwijaniem ich potencjału. Używanie matrycy nierozpoznań w jej klinicznym wydaniu, może zatem budzić pewne kontrowersje, szczególnie, że coaching rozpatrywany jest w kategoriach rozwojowych a nie klinicznych. W związku z ograniczeniami wynikającymi z możliwości zastosowania omawianego modelu, Hay (2007, 2010) zaproponowała uproszczony model dedykowany pracy rozwojowej: Kroki do sukcesu.
Pierwszy krok odnosi się do nierozpoznania na poziomie sytuacji, który jest najpoważniejszą formą nierozpoznania. W przypadku menadżera może być tak, że nie zauważa on, że jest agresywny w stosunku do swojego zespołu i że to jakoś wpływa na jego podwładnych, a efektem jego działań jest wysoka rotacja pracowników. Klient, który samodzielnie zgłasza chęć uczestniczenia w coachingu, zwykle ma świadomość sytuacji w której się znajduje i rozumie także jakie znaczenie ma ta sytuacja (krok II) w kontekście jego efektywności czy poczucia satysfakcji. Najczęściej impas następuje w momencie prób rozwiązania danej sytuacji (krok III). Zadaniem coacha jest poprzez pytania przejście wraz z klientem przez wszystkie kroki, również: krok IV- umiejętności, krok V- strategia, i krok VI- sukces (który właściwie odnosi się do pytań związanych z tym, co może ten sukces sabotować).